Bakkanosi i piękno fjordów 8h

Bakkanosi to jeden z najbardziej rozpoznawalnych szlaków norweskich i wizytówka Gudvangen. Szlak znajduje się na pograniczu Hordaland i Sogn og Fjordane. Z krawędzi Bakkanosi rozpościera się niezapomniany widok na Nærøyfjorden.

Sam szlak nie jest aż tak popularny wśród turystów i nie zobaczymy tutaj tłumów ludzi. Myślę, że to z powodu dojazdu, szlak jest na uboczu głównej drogi. Wart jest jednak widoku, który rozpościera się ze szczutu.

Początek szlaku ukryty jest w dolinie za niepozornym tunelem od głównej drogi, pomiędzy Bergen i Oslo, zaraz przed Gudvangen.

Gdy byliśmy tam pierwszy raz zaskoczył nas sam tunel i to, co ukazało się za nim. W drodze do Gudvanger doliny są surowe, otoczone groźnymi górami, a tuż za tunelem, kawałek od głównej drogi, ukazała się nam zielona i kwitnąca dolina.

Parking przy szlaku jest niewielki i może zmylić, bowiem jest to bardziej pobocze drogi za małym strumieniem. Przy drodze była wcześniej szklana tablica informacyjna, jednak gdy tam dojechaliśmy, po tablicy została tylko rama i kawałki szkła.

Szlak, a raczej rolnicza droga, wznosi się dość mocno w górę na początku i biegnie do turystnycznych hytt, położonych głębiej w dolinie. Tam przechodzi w łagodną ścieżkę wzdłuż strumienia. Podczas wędrówki dopisała nam cudowna pogoda, przed tripem również było kilka suchych dni, więc mogliśmy spokojnie wędrować. Myślę, że przy gorszej pogodzie droga doliną może sprawiać problemy, może być lekko podmokła.
Na końcu doliny jest jezioro, gdzie nawet latem napotkamy śnieg.
Dalej już ścieżka prowadzi w górę i jest bardziej surowa. Po dojściu do góry zobaczymy kolejne jezioro, przy którym musimy lekko zboczyć w prawo. Szlak powyżej jezior nie jest już tak dobrze oznaczony jak na dole i musimy wspomagać się intuicją, dobrym wzrokiem i mapą. Teren jest jednak dość bezpieczny i można chodzić własnymi ścieżkami.

Poniżej zamieszczam mapy szlaku z zegarka i znaczniki GPX z powrotu 🙂 bowiem w górę nasza trasa była bardziej kręta 🙂

U celu wyprawy jest przepiękny widok na fjord, otoczony strzelistymi górami. Wynagradza on trudy wędrówki.

Ze szczytu warto lekko zejść w dół i zrobić sobie zdjęcia na niewielkiej wystającej w kierunku fjordu skale, jednakże zalecam ostrożność, szczególnie po deszczu.

Na szczycie i wokół niego jest sporo miejsc, gdzie można rozbić namiot i delektować się widokami. My tak zrobiliśmy. Rankiem natura przerosła nasze oczekiwania i za oknem namiotu ukazał nam się zapierający dech widok gór ponad chmurami. Czuliśmy się jak w niebie, aż prosiło się aby postawić dalej krok i skąpać się w puchowej kąpieli.

Informacje:

Dojazd: około 150 km od Bergen, przed Gudvangen

Parking: gratis, pobocze drogi.

Czas: 7-8h umiarkowana trudność

Przydatne: woda i strumienie na trasie, warto mieć aplikację z mapą i trasą GPS, sporo miejsca na rozbicie namiotu. Dość długo na szczytach leży śnieg.

Fjord jest położony w kierunku wschodu słońca, więc warto być o świcie. Zachód słońca nie jest już tak zachwycający. Przy pięknej pogodzie przez cały dzień jest dobre światło, więc zdjęcia na pewno będą udane.