Aug 15

Kannesteinen Rock

Przeglądając przewodniki z ciekawymi miejscami w Norwegii, natknęliśmy się na zdjęcie Kannesteinen Rock. Postanowiliśmy zobaczyć to cudo na własne oczy.
Wyprawa była dość długa, bowiem Måløy znajduje się ok. 300 km. od Bergen, a więc jakieś 6h jazdy. Nie przestraszyło nas to. Spakowaliśmy samochód i ruszyliśmy w drogę. Oczywiście spontanicznie, bez żadnego planu, bez rozpoznania okolicy.
Droga była dość żmudna, padał deszcz, więc widoki też nie zachęcały, ale nie zawróciliśmy. Gdy dotarliśmy w okolice Måløy było koło północy, robiło się ciemno, więc postanowiliśmy rozbić namiot i rano ruszyć w dalszą drogę. Okazało się, że z miejsca, które wybraliśmy na nocleg rozciągał się przepiękny widok na morze. Mogliśmy oglądać malowniczy wschód słońca.
Rano spakowaliśmy się i ruszyliśmy dalej.
Måløy to niewielkie miasto należące do gminy Vågsøy w hrabstwie Sogn og Fjordane w Norwegii. Leży na południowo-wschodniej stronie wyspy Vågsøy, około 3 km na północny wschód od wioski Holvika i około 6 km na południe od miejscowości Raudeberg. Jest jednym z najważniejszych portów rybackich w regionie.
Po krótkiej wizycie w miasteczku udaliśmy się na wyspę Vågsøy, do wioski Oppedal, jakieś 10 km. od Måløy, gdzie znajdował się prawdziwy cel naszej podróży – Kannesteinen Rock.
Skała ma kształt grzybka, ale w zależności od kąta patrzenia i wyobraźni widza, może przybierać ksztłt kubka, liściowatej łodygi, serca i wiele innych. Miejscowi nazwali ją „kannestolen”, czyli krzesło. Silne wiatry i uderzenia fal powodują, że kształt skały może się zmieniać…
Skała znajduje się nad morzem, a podczas przypływu morze otacza skałę. Przy odpływie można jednak dostać się do niej „suchą stopą”. Wielu turystów wspina się na skałę, aby zrobić obie zdjęcie na jej szczycie. Oczywiście też tak zrobiliśmy 😉

Ciekawostką jest, że Kannestein Rock został zarejestrowany jako chronione miejsce zgodnie z prawem norweskim.
Będąc na wyspie warto odwiedzić starą latarnię orską, z której rozciąga się piękny widok na morze. Można z niej również zobaczyć Kannesteinen Rock, który od tej strony nie wygląda jednak tak okazale.